ПОВІДОМЛЕННЯ
Що треба знати підприємцям Чернігівщини про використання РРО
та програмних РРО
Головне управління ДПС у Чернігівській області нагадує платникам
податків, щовідповідно до вимог Податкового кодексу України, обов’язок
використання РРО/ПРРО під час здійснення розрахункових операцій з 01 січня
2022 року є обов’язковим для всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють
розрахункові операції незалежновід виду діяльності та обсягу доходів за винятком
фізичних осіб-підприємців – платників єдиного податку 1-ї групи.
Фахівці управління податкового аудиту звертають увагу на зміни, що
внесені Законом України від 30.06.2023 №3219-ІХ «Про внесення змін до
Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей
оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності 01 серпня 2023
року, внесені зміни до Закону України від 06.07.1995№265/95-ВР «Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг» (далі – Закон № 265), зокрема, в частині застосування
відповідальності за порушення вимог Закону № 265.
Змінами передбачено:
- суб’єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення
вимог Закону №265, вчинені у період з 01 січня 2022 року до 01 жовтня 2023 року,
крім відповідальності за порушення порядку розрахунків при продажу
підакцизних товарів, діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти та у сфері
організації та проведення азартних ігор;
- з 01 жовтня 2023 року застосування штрафних (фінансових) санкцій за
порушення порядку використання РРО/ПРРО відновлюється. З цієї дати суб’єкти
господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону
№265 (крім порушень порядку розрахунків при продажу підакцизних товарів),
вчинені при продажу товарів/надані послуг на:
тимчасово окупованих територіях - по дату завершення тимчасової окупації
відповідних територій;
територіях активних бойових дій - по дату завершення бойових дій;
територіях можливих бойових дій - по дату припинення можливості бойових
дій.
Дати завершення бойових дій, дати завершення тимчасової окупації, дати
припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку
територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих
Російською Федерацією.
Окрім цього, встановлено зменшений розмір штрафних (фінансових)
санкцій дляфізичних осіб-підприємців - платників єдиного податку, не
зареєстрованих платниками ПДВ, які здійснюють продаж товарів (крім
підакцизних, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному
ремонту, лікарських засобів, виробів медпризначення, ювелірних та побутових
виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння
органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги за
незастосування РРО/ПРРО, невидачу розрахункового документу або видачу його
на неповну суму покупкиабо проведення розрахункової операції без використання
розрахункової книжки на окремому господарському об’єкті такого суб'єкта
господарювання, що застосовуються до закінчення воєнного стану, але не довше
ніж до 01 серпня 2025 року у розмірах 25% вартості проданих з порушенням
товарів/послуг за порушення, вчинене вперше та 50% за кожне наступне
порушення, - було 100% та 150% відповідно.
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області
За яких умов дозволено працювати програмному РРО у режимі офлайн
У зв’язку із набранням чинності 01.08.2023 Законом України від 30 червня 2023 року
№ 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України
щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», яким, зокрема, внесено
зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері
торгівлі, громадського харчування та послуг», відновлено дію абзацу сьомого статті 5 цього
Закону, у зв’язку з чим використання ПРРО в режимі офлайн без отриманого в
контролюючому органі діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером
контролюючого органу, заборонено. Про це повідомила Державна податкова служба
України.
З 01.08.2023 забороняється робота ПРРО в режимі офлайн, якщо таким ПРРО не
отримано діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які
присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює в режимі офлайн.
ПРРО працює в режимі офлайн лише в період, протягом якого відсутній зв’язок
між ПРРО та фіскальним сервером ДПС.
Більш детально на вебпорталі ДПС за покликанням: https://tax.gov.ua/media-
tsentr/novini/695385.html та у банері Програмні РРО https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/ .
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області
Яка відповідальність за порушення норм законодавства з ЄСВ
Відповідно до пунктів 9 11 .1 та 9 11 .2 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення»
Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне
соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VІ (далі – Закон № 2464) на період дії
карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої
респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, платники
єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний
внесок) звільнялися від відповідальності за порушення, вчинені у період з 01 березня 2020
року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину,
зокрема, за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату єдиного внеску.
Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 року №
651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання
поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої
коронавірусом SARS-CoV-2» карантин відмінено на всій території України з 24 години 00
хвилин 30 червня 2023 року.
Законом України від 30.06.2023 № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу
України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного
стану» (далі – Закон № 3219), були внесені зміни до Закону № 2464, зокрема, викладено у
новій редакції пункти 9 21 –9 22 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» , якими
встановлено, що тимчасово за порушення, які стосуються зокрема своєчасності та повноти
сплати єдиного внеску, вчинені у період з початку дії воєнного стану на території України до
01 серпня 2023 року, штрафні санкції, визначені частиною одинадцятою статті 25 Закону №
2464, не застосовуються. Також за цей період не нараховується пеня, а нарахована пеня
підлягає списанню. Таким чином контролюючими органами не застосовуються штрафні
санкції за порушення законодавства про єдиний внесок вчинені в період з 24.02.2022 по
31.07.2023 на підставі зазначених пунктів та припиняється нарахування пені.
При цьому незмінними залишились положення пункту 919 розділу VIII «Прикінцеві та
перехідні положення» Закону № 2464, згідно з якими за платниками єдиного внеску,
зазначеними в пунктах 4, 5 та 5 1 частини першої статті 4 Закону № 2464, залишилось право
не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе з 01 березня 2022
року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців
після припинення або скасування воєнного стану та не подавати розрахунок єдиного внеску
у складі податкової декларації за період, в якому відповідно до абзацу першого пункту 9 19
розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 єдиний внесок не
нараховувався, не обчислювався та не сплачувався.
Проте до платників єдиного внеску зазначених в пунктах 4, 5 та 5 1 частини першої
статті 4 Закону № 2464, які обчислять і нарахують єдиний внесок та подадуть до
контролюючого органу звітність, що містить інформацію щодо сум нарахованого єдиного
внеску, та при цьому не сплатять самостійно визначені зобов’язання, з 01.08.2023
контролюючим органом будуть застосовуватись заходи впливу та стягнення визначені
частиною одинадцятою статті 25 Закону № 2464.
Підсумовуючи викладене, та беручи до уваги пункти 9 11 .1, 9 11 .2, 9 21 , 9 22 розділу VIII
«Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 за порушення платниками
законодавства про єдиний внесок в період з 01.03.2020 по 31.07.2023 контролюючим органом
штрафні санкції, визначені частиною одинадцятою статті 25 Закону № 2464 не
застосовуються, а пеня нарахована за цей період підлягає списанню.
Щодо особливостей здійснення розрахунків при продажу товарів в мережі інтернет
із використанням служб доставки
У зв’язку з надходженням на адресу ДПС численних запитань щодо особливостей здійснення
розрахунків із споживачами при продажу товарів у мережі Інтернет, із використанням послуг
експедиторів (логістичних компаній) та кур’єрів (перевізників), надаємо роз’яснення
відповідно до тексту договорів на надання послуг з перевезення товарів, які знаходяться на
офіційних сайтах зазначених служб доставки у відкритому доступі станом на 09.08.2023.
При відправці товарів будь-яким експедитором (логістичною компанією) в Україні,
який не має статусу ні кур’єра, ні перевізника, не є учасником відносин купівлі-продажу, не
передає право власності на товар та не бере участі в розрахунку за нього відповідно до
договору про надання послуг, фіскальний касовий чек має бути сформований до
відправки товару та вкладений продавцем у коробку з товаром при передачі його
експедитору (логістичній компанії).
При формуванні чеку має бути зазначений вид оплати в кредит або відстрочення оплати (в
залежності від організаційно-правової форми платника податків) та зазначена форма оплати
– безготівкова, так як відповідно до договору, який на практиці паралельно укладається з
банком або небанківським фінансовим посередником, вже належні продавцю кошти, у
випадку згоди покупця отримати товар, такий посередник буде перераховувати на поточний
рахунок такого продавця, відповідно до суми, зазначеної в фіскальному касовому чеку, як
фізичній особі підприємцю – суб’єкту господарювання, а не здійснювати переказ фізичній
особі, без державної реєстрації, як суб’єкта господарювання. Додатковий фіскальний
касовий чек такому фінансовому посереднику видавати не потрібно.
Також чинним законодавством не передбачено можливості видавати в готівковій формі
суб’єктам господарювання саме торгівельну виручку у відділеннях надавачів фінансових
(платіжних) послуг без попереднього зарахування її на поточні та/або платіжні рахунки
платників податків. Видача коштів готівкою можлива лише щодо переказів, не пов’язаних з
веденням господарської діяльності, або у випадку, якщо такою фінансовою установою або
банком було відкрито платіжний або поточний рахунок такому суб’єкту господарювання і
він отримує готівку, яка була попередньо зарахована на такий рахунок.
Таким чином, сам факт можливості отримання торгівельної виручки в готівковій формі
повинен бути узгоджений безпосередньо з надавачем фінансових послуг, за умови
належного його інформування про отримання саме торгівельної виручки як суб’єкта
господарювання, а не приватних переказів як фізична особа.
Додатково інформуємо, що консультації з приводу існування можливості, законності та
правил отримання торгівельної виручки в готівковій формі у відділеннях конкретних
небанківських фінансових установ необхідно уточнювати у Національного банку як
регулятора ринку фінансових послуг в Україні, а не ДПС.
Наголошуємо, що експедитор не приймає від споживача післяплату за поштове відправлення
у своєму відділенні, а так само як і продавець товарів отримує кошти за послуги за
допомогою фінансового посередника, який по факту є третьою стороною відносин, не
пов’язаних з купівлею-продажем товарів і надає аналогічні послуги як продавцю товарів, так
і експедитору. Крім того, небанківський фінансовий посередник зобов’язаний видавати
фіскальні касові чеки на переказ коштів, як окрему операцію, в межах своєї ліцензованої
господарської діяльності та отримує за це комісійну винагороду.
Таким чином, формування фіскального касового чека пізніше ніж відправка товару за умови
використання послуг експедитора та/або логістичної компанії буде порушенням вимог низки
нормативно правових актів, зокрема, пункту 2 статті 3 Закону України від 06.07.1995 №
265/95 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг».
Водночас, відповідно до умов договорів, які пропонують суб’єктам господарювання
кур’єри (перевізники), застосування РРО/ПРРО продавцем товарів не є обов’язковим,
оскільки кур’єр від свого імені приймає післяплату від одержувачів відправлень та видає
розрахунковий документ про її приймання безпосередньо при передачі відправлення
покупцю. У такому випадку продавець зобов’язаний вкласти у посилку лише видаткову
накладну (інший документ), яка буде свідчити про походження товару.
Враховуючи викладене, повідомляємо, що доставлений через кур’єра товар не вважається
проданим в кредит або з розстроченням платежу, а відповідно застосування підприємцем
РРО/ПРРО не є обов’язковим, оскільки розрахунковий документ про приймання післяплати
видає працівник кур’єрської служби безпосередньо при передачі відправлення покупцю, а
Підприємець у свою чергу зобов’язаний вкласти у посилку видаткову накладну (інший
документ), яка буде свідчити про походження товару.
Також у передбачених законодавством випадках, незалежно від використання послуг
експедитора або кур’єра, продавець зобов’язаний вкласти у поштове відправлення належним
чином оформлений гарантійний талон, технічний паспорт або інший документ, що його
замінює, який має містити обов’язкові реквізити.
Звертаємо увагу суб’єктів господарювання, що у правовідносинах, які виникають при
продажу товарів у мережі інтернет із використанням служб доставки, такий вид
розрахунків як «післяплата», «попередня оплата», «кредит», «відстрочення платежу»,
«розстрочення платежу» та інші, не заборонені Цивільним кодексом України, самі по
собі не є визначальними для виникнення обов’язку щодо застосування РРО.
Коло таких обов’язків визначають виключно умови договорів на перевезення
(доставку) товарів, що укладені між продавцями товарів та
перевізниками/кур’єрами/експедиторами/логістичними компаніями тощо та якими
визначено участь сторін договору у правовідносинах купівлі-продажу товарів.
Детальніше: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/698377.html
Нормативно – правова база:
Статті 235, 236, 664, 694, 698, 704 та 706 Цивільного кодексу України;
Пункт 2 статті 3 Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг»;
Стаття 11 Закону України «Про електронну комерцію»;
Стаття 8 Закону України «Про захист прав споживачів».
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській
Кому дозволено зазначати назву товару (послуги) у фіскальних
касових чеках у спрощеному вигляді
Головне управління ДПС у Чернігівській області у зв’язку з прийняттям
Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до
Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей
оподаткування у період дії воєнного стану» (далі - Закон № 3219) звертає увагу на
наступне.
Пункт 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів
розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»
(далі - Закон № 265) доповнено положеннями, що для фізичних осіб - підприємців,
які перебувають на спрощеній системі оподаткування дозволено зазначати назву
товару (послуги) у фіскальних касових чеках у спрощеному вигляді, а саме:
«Фізичні особи - підприємці, які є платниками єдиного податку та не
зареєстровані платниками податку на додану вартість, при продажу товарів (крім
підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають
гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення,
ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння,
дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння)
або наданні послуг мають право в розрахунковому документі зазначати назву
товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та
ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи чи послуги.».
Звертаємо увагу, що при зазначенні назви товару (послуги) у вигляді, що
відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність товару
(послуги) до товарної групи чи послуги необхідно використовувати товарознавчий
класифікатор та зазначати товар (послугу), який класифікується за назвою
«Групи» замість відображення конкретної позиції.
Ця норма стосується тільки фізичних осіб - підприємців, які перебувають на
спрощеній системі оподаткування та є платниками єдиного податку І, II та III
групи за ставкою єдиного податку 5%.
Проте є товари, назву яких потрібно детально зазначати в фіскальному
касовому чеку незалежно від групи єдиного податку чи системи оподаткування,
це:
підакцизні товари;
технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту.
(Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають
гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях
застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджено
постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 231 (далі -
Постанова № 231));
лікарські засоби, вироби медичного призначення, крім ветеринарних
препаратів та виробів ветеринарного призначення;
ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння,
дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного
каміння.
Проте, норма щодо зазначення назви товару (послуги) у фіскальних касових
чеках у спрощеному вигляді не поширюється на таких суб’єктів господарювання:
фізичних осіб - підприємців, які перебувають на спрощеній системі
оподаткування, платники податків III групи оподаткування за ставкою
єдиного податку 3%, платники ПДВ;
всіх фізичних осіб - підприємців на загальній системі незалежно від сплати
ПДВ;
всіх юридичних осіб незалежно від системи оподаткування.
Про зміни у сплаті акцизного податку передбачені Законом № 3219
Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін
до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей
оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності 01 серпня
2023 року, передбачено ряд змін, зокрема:
- Припиняється дія норм щодо зупинки перебігу строків, визначених
Податковим кодексом України, іншим законодавством, контроль за
дотриманням якого покладено на контролюючі органи, які були передбачені
пунктом 102.9 статті 102 та підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу
ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до 01 серпня 2023
року. Для платників, які мають можливість своєчасно виконувати свій
податковий обов'язок стосовно сплати суми акцизного податку, з урахуванням
поновлення з 1 серпня 2023 року перебігу строків визначених податковим
законодавством, відновлюється перебіг строків погашення податкових векселів
з акцизного податку, термін сплати яких настав у період дії воєнного стану на
території України, шляхом сплати акцизного податку або документального
підтвердження, в тому числі з врахуванням зареєстрованих акцизних накладних
в Єдиному реєстрі акцизних накладних у передбачених випадках (для
авіаційних бензинів або палива для реактивних двигунів).
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області